دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 دی 1401 - 15:27
آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور

سفر خدمت

دور دوم سفرهای استانی رئیس قوه مجریه آغاز شد
کد خبر : 13270

پایگاه رهنما:

دور دوم سفرهای استانی رئیس قوه مجریه آغاز شد. حالا با گذشت یک‌سوم دوران دولت سیزدهم و شروع دور دوم سفرهای استانی، می‌توان گفت دولت  سیدابراهیم رئیسی به هنگام ثمر دادن رسیده است و از این پس در سفرهای استانی باید شاهد افتتاح طرح‌هایی باشیم که در دور اول سفرها وعده شده بود. دور دوم سفرها با هم استانی­های رئیس قوه مجریه آغاز شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در رأس هیاتی متشکل از وزرای دولت سیزدهم به خراسان جنوبی سفر کرد و مورد استقبال مردم این استان قرار گرفت.

  • طراحی چندبعدی سفرهای استانی

دولت سیزدهم که در بازه زمانی قریب به یک سال به تمام 31 استان کشور سفر کرده بود، بار دیگر سفر به تمام نقاط کشورمان را از سر می‌گیرد.  سفرهای جدید دولت به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور ناظر به طرح‌های پیشران است. محسن منصوری در این باره با بیان اینکه این سفرها در 3 بخش برگزار خواهد شد، گفت: «بخش اول سفرهای استانی همراه با هیأت دولت است که به سیاق گذشته، وزرا پیگیر حل مشکلات مردم خواهند بود. وی افزود: سعی می‌کنیم در دور دوم سفرهای استانی طرح‌ها بیشتر ماهیت اقتصادی ناظر بر ایجاد اشتغال داشته باشد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: نوع دوم سفرها، سفرهایی هستند که با رویکرد محرومیت‌زدایی از محروم‌ترین نقاط کشور ا‌ن‌شاءالله صورت خواهد گرفت و این با برنامه‌ریزی است که معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری انجام خواهد داد. جنس سوم سفرها ناظر بر طرح‌های پیشران است، طرح‌هایی در کشور داریم که رئیس‌جمهور شخصا پیگیری و نظارت می‌کند. این 3 نوع سفر را در دستور کار داریم.»

دستاوردهای سفر؛ پایان 14 سال انتظار

حضور آقای رئیسی در استان خراسان جنوبی نوید بخش ارتقای رفاه اجتماعی با افتتاح پروژه­های محرومیت­زدایی در این استان بود. در همین راستا آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بر اساس آمارها و شاخص‌ها استان خراسان جنوبی جزء امن‌ترین و کم‌جرم‌ترین استان‌های کشور است، اظهار داشت: «این امر نشأت گرفته از فرهنگ دینی و اخلاق مردم این استان اعم از سنی و شیعه، شهرنشین و روستانشین است که بسیار سرمایه عظیمی محسوب می‌شود که موجب تضمین سرمایه‌گذاری در این استان نیز شده و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کرد.» رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی این استان برای فعالان اقتصادی، بلکه تجار کشورهای خارجی تاکید کرد و گفت: «در سفر به برخی کشورهای همسایه به عدم شناخت درست ظرفیت‌های اقتصادی ایران اذعان داشتند. خوشبختانه طی این مدت از سوی وزارت صمت چندین دفتر تجاری در کشورهای همسایه ایجاد شده که برای شناخت ظرفیت‌ها بسیار مؤثر است و می‌تواند بسیار کارساز باشد.» در ادامه با حضور رئیس جمهور، نه تنها عملاً گاز رسانی به همه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تکمیل و نهایی شد، بلکه بخش مهمی از پروژه فاضلاب و تصفیه‌خانه بیرجند نیز افتتاح شد. بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، برای ۲ هزار و ۹۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، از دیگر بخش‌های مهم این سفر بود. همچنین رئیس جمهور از خط تولید تایر تک مرحله‌ای کارخانه کویرتایر بازدید کرد. با آغاز به کار این بخش از این کارخانه که برای اولین بار به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری رسیده، ایران هشتمین کشور دنیاست که به دانش ساخت و بهره‌برداری از خط تولید «UNI STAGE» دست یافته است. مجموعه اینها، یعنی افتتاح طرح‌های مهم و کلان اقتصادی تأییدکننده این گزاره آیت‌الله رئیسی است که «پیشرفت کشور به هیچ وجه متوقف نشده و نخواهد شد.» این سخن از این‌رو اهمیت دارد که اغتشاش، به‌عنوان پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران اسلامی، با حضور مردم در میدان شکست خورد. از سوی دیگر «مجتمع فولاد قائنات» یکی از 8 طرح فولادی کشور و طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است که از زمان احداث آن طی ۱۴ سال گذشته تاکنون وعده‌هایی برای افتتاح این طرح داده شده بود. تکمیل، رفع نواقص و تامین زیرساخت‌های این واحد بزرگ صنعتی در یک سال گذشته با پیگیری مسئولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی در دستور کار قرار گرفت و با افتتاح رسمی کارخانه احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات، خراسان جنوبی به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد. برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم به منظور تولید آهن اسفنجی، ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شده است و با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است. 

  • اهمیت راهبردی دور دوم سفرهای استانی

استمرار سفرهای استانی در دولت سیزدهم دارای اهمیت راهبردی است؛ در همین راستا به سه سطح اشاره می­کنیم:

  1. در طراحی دشمن از بُعد جنگ هیبریدی باید نظام ارزشی جامعه به سمت بی اعتمادی نسبت به مسئولان پیش برود. در همین لایه تحلیلی باید قوه مجریه به مثابه اصلی­ترین پیشران پیشرفت مشروعیت­زدایی شود و القای ناکارآمدی آن محسوس گردد. در آشوب­های اخیر تکاپوی جریان ضدانقلاب ایجاد و استمرار گسست میان حاکمیت و جامعه بود اما با آغاز سفرهای استانی در دور دوم شاهد شکست راهبردی دشمن نسبت به طرح­ریزی پروژه آنان بودیم؛ زیرا در این سفر جمعیت پرشوری از شهروندان استان خراسان جنوبی برخلاف پیش­بینی ضدانقلاب به استقبال رئیس قوه مجریه آمدند و نسبت به حمایت از ایشان برای پیشبرد اهداف دولت پافشاری کردند.
  2. اقدام دولت در دور دوم سفرهای استانی، تکاپو برای احیای امید در جامعه ایرانی است. ایجاد و استمرار موج ناامیدی در کشور کلیدواژه طرح دشمن در مقطع کنونی است. مرحله دوم پروژه احیای امید، مسئله کلیدی «عمل به وعده‌ها» به مثابه یک شمشیر دو لبه بود. در این مرحله، مخالفان و رقبا تلاش کردند با متهم کردن دولت به کار نمایشی، اینگونه القا کنند که وعده‌ها غیر عملی هستند و سفرها آورده مشخصی برای مردم نخواهد داشت. در نقطه مقابل این موج ضد امید، تأکیدهای پیاپی رئیس ‌جمهور بر پایبندی به همه تعهدات خود به ملت در قالب کلیدواژه «دولت صادق‌الوعد» هویت‌یابی شد.
  3. تعیین راهبرد در دور دوم سفرها، فاصله گزینی با استمرار سفرها در ادوار پیشین است. راهبرد دولت از بعد نظارتی پیگیری مصوبات دور اول است؛ این گام به منزله عدم وعده بدون اجرا است و ضعف سفرهای دولت های پیشین را مرتفع می­کند و در گام دوم طرح های مصوب با رویکرد پیشران محرومیت زدایی مدنظر قرار گرفته است. این راهبرد به منزله تحقق دولت مردمی و فقدان فاصله هویتی پاستورنشینان با شهروندان در مناطق محروم صورت­بندی می­گردد. پیش از این، رسانه­های ضدانقلاب در تکاپو برای ایجاد فاصله میان دولت با اصلی­ترین حامی خود یعنی شهروندان مناطق محروم کشور بودند.

ارسال نظرات